بسمک یا مُلَقِّن

************

حضرت علامه حسن زاده آملی فرمودند:

عوالم در طول همند.

معانی هم در طول هم اند و در هر مرتبه برای خود حکمی دارد.

پس اقامه ی دلیل برای مستعدین است وگرنه از دلیل، جز خفا و پنهانی حقایق بر نمی آید.

آن ب کشف و مکاشفات گرفتن حال دیگری دارد ک آن، اصل است.

در نظر بگیرید حال جناب رسول صلوات الله و سلامه علیه و آله در تلقی قرآن را.

آن وقتی ک ناموس الهی یعنی جبرئیل در کوه احد نازل شد، حضرت دید قاف عین و شرق و غرب ملک و ملکوت را فرا گرفته؛

در آن حال، یک نفر درس نخوانده و ب مکتب نرفته، و قلم ب دست نگرفته تا یک سطر بنویسد، چگونه ب یکبارگی قرآن را ک علم ماکان و مای است فرا می گیرد و { إنّا أنزلناه فی لیلة القدر} در شأن بنیه ی محمدیه و شرح صدر ه صادق می آید ک اگر همه ی علمای عالم و دانشمندان اولین و آخرین و همه ی نوابغ اعصار را در یک مکانی جمع کنید و پیامبر در بین آنها حاضر شود صادق آید ک گفته شود:

{ هُوَ الّذی بعَثَ فی الأمّییّن رسولاً } 

و می بینید اینها همه ک ب آستان قرآن می رسند، اظهار عجز می کنند؛ و زانو می زنند. همه ی منطق خوانده ها، و همه ی صاحبان براهین و فنون علمی از ابن سینا ها، فارابی ها، ملاصدراها، ابن عربی ها و. در مقابل این شخصیت عظمای وجودی خاتم، خاضعند.

پس معلوم است ک برهان، تسلیم کشف و شهود است ک با برهان بودن، با پای چوبین راه رفتن است ولی با کشف و شهود و حضور عندالّلهی ب یکبارگی همه اسرار قرآنی را تلقی کردن است.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Miguel Alejandro afkare no Terri دستگاه چاپ روی تیشرت و پارچه و لباس 09118117400 راهنمای سفر ****خدمات کامپیوتری قزوین نرم افزار درمنزل و محل کار*** Glenna Matt