بسمک یا قائم
***********
حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمایند:
یوم، در اصطلاح این طائفه (عرفا) ب معنای قیام انسان است ک تا انسان قیام نکند، قائم نشود. ملکوت عالم برایش مکشوف نمی شود و مشهود نمی گردد.
در دیدن چشم تعجب نیست؛ زیرا خداوند چشم را برای دیدن آفریده است؛ لذا اگر نمی بیند جای تعجب است. پس باید معالجه شود. وگرنه چشمی ک می بیند، هرچه تیزبین تر شود بهتر است. پس دیدن، روی اصل است. و انسان آن است ک بصیرت داشته باشد. اما مردم بر این روش اند و نسبت ب کسی ک حالات و مکاشفات و کراماتی دارد تعجب می کنند؛ مثلاً از کسی ک إخبار ب غیب کند و تصرفی نماید در تعجب هستند؛ در حالی ک اینها تعجب ندارد، بلکه در آن کس ک این حالات را ندارد باید تعجب کرد ک چرا بیمار شد؟
اگر در انسانی این اصل، مذکور باشد و بصیرت داشته باشد قیامت او قیام کرده است ک در فارسی این قیامت را «رستاخیز» گویند و غیر از این باشد، حرکت او حیوانی است و برای آن رستاخیز ک قیامت قیام کرد، تعبیر ب « یوم » می شود؛ یعنی برای او روز و ظهور است.
درباره این سایت